به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی فارس مصیب امیری بیان داشت: از یک سو، وسایل ارتباط جمعی واز سوی دیگر، توسعه وسایل حمل و نقل و افزایش سرعت جابه جایی در مناطق مختلف جهان، امکان مسافرت به مناطق گوناگون را در کوتاه ترین زمان ،بستری مناسب را برای آشنایی جوامع و ملتها با یکدیگر فراهم آورده اند.
وی افزود : پیوند بین گردشگری و رسانه، رابطه ای تنگاتنگ با توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع دارد و نقش بی بدیلی که رسانه ها به عنوان ابزارهای فرهنگی، در تصویرسازی از مکان ها و جاذبه های گردشگری برای مردم دنیا دارند، پرداختن به مطالعه در زمینه رسانه و گردشگری را ضروری می کند.
امیری افزود :رسانه هاي جمعي و به ويژه تلويزيون، به واسطه قابليت ها و كاركردهايي چون اطلاع رساني، آموزش، سرگرم سازي، اقناع، تبليغ، بسيج عمومي و فرهنگ سازي مي توانند نقش بي بدیلي در صنعت گردشگري ايفا كنند چنانچه در تحقيقات گردشگري، مطالعه فيلم هايي كه اطلاعات مربوط به گردشگري را معرفي مي كنند، حوزه ای به نسبت جديد است كه فيلم محرك گردشگري ناميده مي شود که در حال حاضر در حوزه دانشگاهي و صنعت، در حال رشد و توسعه است.
وی با بیان اینکه معرفی قابلیت ها، توانمندی ها، جاذبه ها و امکانات مختلف گردشگری کشور به مخاطبان داخلی و خارجی از اهم امور است افزود: گردشگران به دنبال مقاصد جدید برای گذران اوقات فراغت خود هستند و رسانه ها با ایفای نقش مؤثر از جوانب مختلف، طلایه داران این جنبش به شمار می روند.
امیری نیازسنجی، ترغیب و اقناع، آگاه سازی، ارتباطات مؤثر و بهره گیری از فناوری های نوین در حوزه رسانه را عامل قرار گرفتن بسیاری از کشورها در زمره برترین ها در زمینه جذب گردشگر در جهان دانست واظهار داشت : تصویرسازی از امکانات، قابلیت ها و جاذبه های گوناگون یک کشور یا یک مکان است که فرد را به دیدن آن ترغیب می کند که این امر جز در گستره فعالیت های رسانه ها جای نمی گیرد و بر این اساس تقویت نقش رسانه و کارکردهای آن در توسعه حوزه های گوناگون گردشگری ضرورت می یابد.
به بیان مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری فارس کشورهای مختلف که گردشگری را به عنوان یکی از ارکان درآمد ملی خود برگزیده اند، به خوبی از روش های علمی و کارشناسانه در زمینه های ارائه خدمات، برقراری ارتباط، چگونگی عرضه و ایجاد تقاضا، ترغیب و آگاه سازی، مطلع هستند که بنابراین فراهم کردن امکانات و بسترهای پژوهشی در زمینه های یاد شده برای تقویت صنعت گردشگری کشور ضرورت می یابد.
وی بسیاری از جاذبه های گردشگری ایران و جهان را برای گردشگران شناخته نشده توصیف کرد و گفت : بیشتر مردم از جاذبه های تاریخی و طبیعی محل سکونت و شهرهای اطراف و مقصد سفر اطلاعات محدودی دارند و یا اصلاً اطلاعی در این زمینه کسب نکرده اند که باتوجه به تصویری که رسانه ها از آنها ارائه می دهند، می توانند منجر به ترغیب افراد در مسافرت به مکان مورد نظر شوند.
امیری در پایان بیان داشت :در مجموع با توجه به رابطه تنگاتنگ رسانه ها با صنعت گردشگری و گردشگران و نیاز مبرم این صنعت به اطلاعات فراگیر و جامع در زمینه های دانشی گوناگون، همکاری کارشناسان و صاحب نظران حوزه های مختلف مانند روان شناسان، جامعه شناسان، ارتباطات، تاریخ، جغرافیا، باستان شناسی، مطالعات فرهنگی و... با کارشناسان این حوزه برای ارتقای شیوه ی علمی و کارشناسانه فعالیت های گردشگری بسیاری ضروری می کند.
انتهای پیام/